Wszyscy nowi przedsiębiorcy przystępujący do założenia własnej działalności gospodarczej, mogą starać się o uzyskanie dotacji z urzędu pracy. Jej największą zaletą jest fakt, że jest całkowicie bezzwrotna. Nierzadko dotację otrzymać można stosunkowo szybko, bez konieczności ponoszenia żadnych kosztów własnych. Przed zgłoszeniem się do urzędu pracy o dofinansowanie, należy jednak spełnić kilka określonych warunków.
Warunki uzyskania dotacji
Przedsiębiorca może uzyskać dofinansowanie, jeżeli posiada status osoby bezrobotnej. Można go uzyskać poprzez zarejestrowanie się w Powiatowym Urzędzie Pracy. Od momentu rejestracji należy odczekać trzy miesiące. Bezrobotny ubiegający się o dotację może studiować zaocznie, jednak nie może być studentem studiów dziennych. Nie może prowadzić żadnej innej działalności w okresie 12 miesięcy przed złożeniem wniosku. Dotacji nie otrzymują osoby, które bez uzasadnienia odrzuciły propozycję zatrudnienia, stażu lub przygotowania zawodowego. Przedsiębiorca starający się o dofinansowanie nie może również mieć na swoim koncie żadnych przestępstw wymierzonych w obrót gospodarczy, ani posiadać innego dofinansowania lub pożyczki na podjęcie swojej działalności.
Procedura uzyskania dotacji
Zwykle cały proces przyznawania dotacji trwa ponad miesiąc. Okres ten zależy od sprawności urzędu pracy. Kiedy wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie, należy odczekać tydzień na podpisanie umowy między bezrobotnym starającym się o dotację oraz poręczycielem. Zadaniem poręczyciela jest zabezpieczenie zwrotu kwoty w przypadku niedotrzymania umowy przez wnioskodawcę. Po podpisaniu tej umowy, pieniądze w ciągu kilku dni docierają na konto przedsiębiorcy. Aktualnie dotacje z urzędu pracy mają wysokość cztero-sześciokrotności przeciętnej pensji w sektorze przedsiębiorstw. Kwota ta zależy od ilości środków, jakie urząd pracy otrzymał na ten cel. Bardziej szczegółowe informacje na ten temat zamieszczone są w regulaminach, znajdujących się na stronach określonych placówek.