Przeprowadzenie audytu w firmie nie tylko jest stresujące, ale także trudne do wykonania od strony prawnej. Trzeba kierować się szeregiem zasad, aby wszystko przebiegło zgodnie z planem. Samo wybranie profesjonalisty, który dobrze zajmie się realizacją audytu finansowego nie należy do prostych zadań.

Kiedy podjąć współpracę z rewidentem?

Podpisanie umowy powinno odbyć się wcześniej niż przed samym przeprowadzeniem audytu finansowego. Dobrze by było, aby wybrany wcześniej biegły rewident uczestniczył w spisie z natury danego przedsiębiorstwa. Co prawda, ustawa o rachunkowości ani słowem nie wspomina o terminie, w jakim powinniśmy nawiązać taką współpracę, jednak najlepszym do tego czasem jest druga połowa roku (jeśli rok kalendarzowy jest zgodny z rokiem obrotowym).

Cechy idealnego rewidenta

Wybrany rewident przeprowadzając audyt finansowy powinien być całkowicie niezależny. Oznacza to, że nie może kierować się zdaniem oraz opinią swojego klienta w żadnej kwestii. Zakazane jest również podjęcie współpracy z przedsiębiorstwem, które jest prowadzone przez członków rodziny lub z ludźmi, z którymi jest w pewien sposób połączony finansowo. Wymagana jest kompletna bezstronność.

Biegły rewident szefem wszystkich audytorów.

Biegły rewident musi posiadać pewne cechy przywódcze i kierownicze, które pozwolą mu na zarządzanie podległymi mu audytorami. Niezbędne jest tutaj duże doświadczenie oraz staż pracy. Przyda się również dobra znajomość branży danego przedsiębiorstwa, ponieważ wpływa to na treść wydanej opinii oraz rekomendacji, dotyczących dalszego działania. Profesjonalizm pozwala na dogłębne przeanalizowanie dostępnych danych, aby dobrze poznać zasady funkcjonowania firmy.

Dobre stosunki pomiędzy zleceniodawcą a rewidentem

Nie wszystkich informacji można dowiedzieć się z otrzymanych dokumentów. Czasami niezbędna jest rozmowa z pracownikami bądź kierownictwem przedsiębiorstwa. Uprzejmość pozwala na sprawniejszy przepływ informacji, a tym samym lepszego poznania celów przedsiębiorstwa. Zleceniodawca natomiast dowiaduje się o potencjalnych ryzykach i sposobach naprawy istniejących błędów. Biegły rewident może zadać takie pytania jak:
* Czy pracownicy zauważają drobne kradzieże?
* Na jakich obszarach występują problemy?
* Jaka część środków trwałych jest obecnie wykorzystywana?

Artykuł powstał we współpracy ze specjalistami z GLC

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here